Skip to main content
مقالات

محاسبه قیمت تمام شده مونتاژ باتری

By آگوست 11, 2018سپتامبر 20th, 2022No Comments

محاسبه قیمت تمام شده باتری

با توجه به تماس های متعددی که از سوی دوستان از نقاط مختلف کشور در مورد قیمت تمام شده و بهاء فروش و نهایتاً حاشیه سود باتری داشته اند ، تصمیم گرفتم طریقه استخراج قیمت تمام شده باتری را بر اساس فرمولی ارائه دهم تا قابل تعمیم برای تمام سایز های باتری باشد .

 پس با من همراه باشید…

جهت این که توضیخات بهتر قابل فهم باشد ، از روش هرم در کشف قیمت استفاده می کنیم و در واقع از کل به جزء وارد می شویم.

در قیمت تمام شده یک باتری آیتم های اصلی به شرح زیر است:

  • قیمت مواد اولیه مصرف شده در یک واحد باتری.
  • هزینه مستقیم تولید / مونتاژ باتری
  • هزینه انرژی تولید / مونتاژ باتری
  • هزینه سربار
  • هزینه استهلاک
  • پیش بینی نشده
  • گارانتی

هزینه مواد اولیه

برای مونتاز یک باتری سیلد / غیر سیلد مواد زیر مورد نیاز است:

  • پلیت باتری ( مثبت و منفی )
  • جعبه و درب باتری
  • سپراتور (عایق) باتری
  • سرب آلیاژی 3 درصد آنیموان
  • الکترولیت با دانسیته مشخص برای شارژ باتری
  • مواد بسته بندی (لیبل و کارتن)

نحوه محاسبه قیمت پلیت در مقاله ای دیگر خدمت دوستان عزیز بصورت کامل توضیح داده شد ، نکته ای که در این  مقاله قابل بیان است تعیین وزنی یا چیدمان پلیت مثبت و منفی در یک باتری می باشد.

محاسبه وزن پلیت باتری

در محاسبات چیدمان پلیت باتری ، مبنای محاسبات پلیت مثبت است ، ساختار یک پلیت بصورت کلی از توری (شبکه) و خمیر (مواد فعال) روی شبکه تشکیل شده است .

شبکه عمل انتقال انرژی تولید شده را به قسمت های اتصال شبکه به یکدیگر انجام می دهد و مواد فعال هم وظیفه تولید انرژی را دارند.

بنابراین چون در این مقاله قصد نداریم در مورد ساختار انواع شبکه و مزایا و معایب آن بحث کنیم به اصل موضوع می پردازیم.

بصورت کلی ما در یک باتری 12 ولتی ، 6 سل 2 ولتی داریم که آن ها را بصورت سری جهت ایجاد ولتاژ 12 ولت ارتباط داده ایم ، پس در صورتی که ما محاسبات چبدمان تعداد پلیت را برای یک سل (خانه) باتری انجام دهیم ، قابل تعمیم برای هر تعداد سل بصورت سری خواهد بود.

بنابراین ، یک پلیت مثبت را انتخاب کرده و وزن می کنیم ، سپس کل خمیر / مواد فعال پلیت را از آن جدا می کنیم و شبکه را توزین می نمائیم ،  با کسر وزن شبکه از پلیت وزن مواد فعال حاصل می گردد که در محاسبات ما این وزن مورد استفاده قرار می گیرد.

من در این مقاله قصد ندارم شما را وارد محاسبات محضی شیمی فیزیک و قوانین فارادی و انرژی گیبس کنم ، صرفاً از ماحصل این محاسبات تئوریک استفاده می کنیم.

با توجه به رشد تکنولوژی و کیفیت روز افزون پلیت های باتری نسبت به زمانی نه چندان دور ، به ازای هر 8 – 8.5 گرم مواد فعال ما می توانیم 1AH انرژی الکتریکی از فعل و انفعالات فرایند شیمیایی توسط پلیت باتری کسب کنیم.

برای این که موضوع بیشتر کاربردی شود ، من یک مثال عینی برای شما بیان می کنم ، در تاریخی که این مقاله را می نویسم من خریدی از یک شرکت داخلی داشتم ، وزن پلیت مثبت این شرکت 135 گرم بود و وزن شبکه 45 گرم با توضیحات داده شده وزن مواد فعال 90 گرم حاصل می گردد.

حال در نظر داریم چیدمان را برای یک باتری 55 آمپر ساعت محاسبه کنیم ، فرض کنید به ازای هر 8  گرم مواد فعال AH 1 داشته باشیم پس :

55*8.0=440.0 gr Active Material

440.0 ÷ 90 = 4.8 Positive Plate Per/cell

برای تعیین تعداد پلیت منفی نیز در مباحث تئوریک باید تعادل وزنی (mass balance) بر قرار باشد ، اما چون مباحث اقتصادی در تولید پر رنگ تر است معمولاً بیشترین تلرانس وزنی که یک پلیت منفی نسبت به یک پلیت مثبت دارد را مد نظر قرار می دهند ، من تجربه خودم را می گویم که میدانی هست و بارها و بارها تست شده و هیچ مشکلی ندارد شاید افرادی باشند که نظر دیگری داشته باشند ، وزن پلیت منفی می تواند بین 5 تا 10 گرم مواد فعالش از مثبت کمتر باشد و هیچ اتفاق کیفی نخواهد افتاد .

پس برای مشخصات وزنی پلیت مثبت محاسبه شده وزن منفی می تواند 125 تا 130 گرم باشد .

دوستان توجه کردند که چیدمان ما در هر سل باتری 5 مثبت و 5 منفی باید باشد .

حال محاسبه وزنی پلیت باتری در باتری مفروض:

وزن پلیت مثبت در باتری = وزن هر عدد پلیت مثبت * تعداد سل های باتری * تعداد پلیت مثبت در یک سل باتری

وزن پلیت منفی در باتری = وزن هر عدد پلیت منفی * تعداد سل های باتری * تعداد پلیت منفی در یک سل باتری

5 * 6 * 0.135 = 4.05 Kg

5 * 6 * 0.127 = 3.81 Kg

مجموع وزنی پلیت مثبت و منفی در یک باتری 55 مفروض:

4.05 + 3.81 = 7.86 Kg

محاسبه جعبه ودرب باتری

نکته ای که برای این مورد باید در نظر گرفته شود میزان ضایعات است ، چون در مراحل تولید معمولاً درب ضایعات می گردد که در هر 100 تولید باید 2 درب خراب در نظر گرفته شود .

محاسبه سپراتور / عایق

برای محاسبه مقدار سپراتور در یک باتری ، چند آیتم باید مد نظر قرار گیرد:

  • ارتفاع پلیت باتری
  • مثبت / منفی کدام باید داخل عایق قرار گیرد.
  • با سیستم دستی / اتومات تولید می گردد.

ساختار فیزیکی پلیت باتری از دوقسمت تشکیل شده ، پرچم و صفحه قسمتی که  عرض آن 142 تا 143 میلیمتر در باتری های استارتر است صفحه می باشد که وخیلی واضح و روشن است ، ارتفاع پلیت  از کف پلیت تا نقطه ای که پرچم شروه می شود ، قابل اندازه گیری است. پلیت مفروض خریداری من 112.5 میلیمتر بوده است .

همچنین من صفخات متفی را عایق می کنم ، البته تفاوتی ندارد ولی برای خودروهای پرکار معمولاً منفی عایق می گردد .

سیستم تولید من هم دستی است ، در این وضعیت به دلیل ابن که سپراتور کمتر در معرض سوختن است می توانیم طول آن را بلندتر در نظر بگیریم در حد 2 میلیمتر از طرفین پلیت.

دو نکته ای که لازم است بدانید این است که سپراتور بعد از برش تا می خورد تا دوطرف آن دوخت گردد لذا ما یک خط تا هم داریم که 2 میلمتر برای خط تا در نظر می گیریم و سپراتور نسبه به لبه بالایی صفحه از طرفین در سیستم دستی 5 میلیمتر و در مجموع 10 میلیمتر اضافه دارد.

پس محاسبه سپراتور برای یک پلیت :

112.5 * 2 + 2 + 10 = 237 mm

عرض کلیه سپراتورهای مصرفی در باتری های استارتر خودرویی 160 میلیمتر است ، لذا از ضرب عدد خاصل که طول سپراتور بود و عرض سپراتور ، سطح مقطع آن به متر مربع حاصل می گردد.

0.237 * 0.16 = 0.03792   Square meters

مقدار کل سپراتور مورد نیاز یک باتری مفروض:

0.038 * 5 * 6 = 1.14  Square meters

محاسبه سرب آلیاژی :

سرب آلیازی مورد نیاز معمولاً برای باتری مفروض ما حدود 1 کیلوگرم است که التبه 3 درصد هم پرت در نظر بگیرید.

الکترولیت:

هزینه هر کیلوگرم الکترولیت باتری در زمان تنظیم این مقاله 8000 ریال است.

مواد بسته بندی:

در زمانی که این مقاله تنظیم می گردد بیشتر باتری های تولیدی در کارتن قرار می گیرند و هزینه کارتن با برچسب برای باتری مفروض حدود 35000  ریال است.

همانطور که در ابتدای مقاله بیان شد ، بجز هزینه مواد اولیه هزینه هایی دیگری نیز برای استخراج قیمت تمام شده داریم که بقیه آیتم ها را در جدول نهایی بعنوان درصدی از قیمت مواد اولیه و یا بصورت آمپر ساعت بیان می کنیم.

برای تعمیم این محاسبات برای تغییر قیمت ها و یا سایر سایزها در جدول بالا فقط اعداد جدید وارد گردد و محاسبات را انجام دهید.